Sultan Muhammad Al-Fatih Dan Pembukaan Istanbul 1453M
Pengenalan
Istanbul atau yang dulunya
dikenali sebagai Costantinople, adalah salah sebuah bandar nostalgia dunia.
Tidak setakat tercatat oleh tinta Sejarah Islam, bahkan statusnya sebagai salah
sebuah bandar utama dunia, pasti mengundang seisi alam manusia untuk meninjau
dan menghubungkan sejarah kegemilangan masing-masing dengannya Istanbul
diasaskan pada tahun 330M oleh Maharaja Byzantine iaitu Costantine I.
Kedudukannya yang strategik, diungkapkan oleh Napoleon Bonapart kalaulah dunia
ini sebuah negara, maka Costantinople inilah yang paling layak menjadi ibu
negaranya. Costantinople telah pun menjadi ibu negara Empayar Byzantine
semenjak penubuhannya. Ini menjadikan bandar berkenaan
sebagai salah sebuah bandar terbesar dan utama dunia.
Kedudukan Costantinople yang sedemikian rupa, meletakkan ia di kedudukan yang
istimewa apabila umat Islam memulakan agenda pertembungan mereka dengan Empayar
Byzantine. Rasulullah SAW telah pun beberapa kali memberikan khabar gembira
tentang pembukaan kota ini di tangan umat Islam seperti yang dinyatakan oleh
Baginda SAW di dalam peperangan Khandak. Sabda baginda SAW : ”Sesungguhnya
Costantinople itu pasti akan dibuka. Sebaik-baik ketua adalah ketuanya, dan
sebaik-baik tentera adalah tenteranya”.
Terdapat banyak
lagi hadith lain seperti ini dan ia menimbulkan keghairahan para khalifah dan
pemimpin Islam untuk berusaha menawan kota Costantinople berkenaan. Usaha
pertama dilancarkan pada tahun 44H iaitu di zaman Muawiyah bin Abi Sufian RA.
Akan tetapi, usaha berkenaan gagal dan Abu Ayyub Al-Ansari yang merupakan salah
seorang sahabat Nabi yang menyertainya, syahid di pinggir kota Costantinople
berkenaan. Manakala di zaman Sulaiman bin Abdul Malik pula, Khilafah Umayah
telah menyediakan pasukan terhandal untuk menawan kembali kota berkenaan pada
tahun 98H tetapi masih belum diizinkan oleh Allah SWT. (rujuk Al-Ibar oleh Ibnu
Khaldun 3 / 70 dan Tarikh Khalifah bin Khayyath ms. 315)
Di zaman pemerintahan kerajaan Abbasiyyah, beberapa usaha diteruskan tetapi
masih menemui kegagalan termasuk usaha di zaman Khalifah Harun Ar-Rasyid tahun
190H.
Selepas kejatuhan Baghdad tahun 656H, usaha menawan Costantinople diteruskan
pula oleh kerajaan-kerajaan kecil di Asia Minor (Anatolia) terutamanya Kerajaan
Seljuk. Pemimpin masyhurnya, Alp Arslan (455-465H / 1063-1072M) telah berjaya
mengalahkan Maharaja Rum, Dimonos, pada tahun 463H / 1070M. Beliau telah
menangkap lalu memenjarakannya sebelum dibebaskan dengan persetujuan untuk
membayar jizyah tahunan kepada Kesultanan Seljuk. Peristiwa ini telah
meletakkan sebahagian besar Empayar Rom di bawah pengaruh Kerajaan Islam
Seljuk.
Bagaimana pun, selepas daripada merosot dan jatuhnya Kerajaan Seljuk berkenaan,
terbentuk pula beberapa kerajaan kecil di Anatolia. Antaranya ialah kerajaan
Seljuk Rum yang telah berjaya meluaskan kekuasaannya sehingga ke pantai Laut
Ege di barat, seterusnya melemahkan pengaruh dan kekuasaan Empayar Rom.
Costantinople Dan Daulah ‘Uthmaniyyah
http://khairaummah.com - khairaummah.com Powered by Mambo Generated: 25 December, 2007, 09:09
Di awal kurun ke-8 hijrah / 14M, Daulah Uthmaniyyah telah mengadakan
persepakatan bersama Seljuk Rum yang ketika itu berpusat di bandar Konya.
Persepakatan ini memberikan nafas baru kepada usaha umat Islam untuk menawan
Costantinople. Usaha awal yang dibuat ialah di zaman Sultan Yildrim Beyazid
yang mana beliau telah berjaya mengepung kota itu pada tahun 796H / 1393M.
Peluang yang ada telah digunakan oleh Sultan Beyazid untuk memaksa Maharaja
Byzantine menyerahkan Costantinople secara aman kepada umat Islam. Akan tetapi,
usahanya itu menemui kegagalan dengan kedatangan bantuan Eropah dan dalam masa
yang sama, tentera Mongol di bawah pimpinan Timurlank telah menyerang Daulah ‘Uthmaniyyah.
Serangan itu dikenali sebagai Perang Ankara dan ini telah memaksa Sultan
Beyazid untuk menarik balik tenteranya bagi mempertahankan negara dari serangan
Mongol. Dalam peperangan itu, beliau telah ditawan dan kemudiannya meninggal
dunia pada tahun 1402M. Kejadian itu telah menyebabkan idea untuk menawan
Costantinople terhenti untuk beberapa ketika.
Selepas Daulah ‘Uthmaniyyah mencapai ke peringkat yang lebih maju dan tersusun,
roh jihad telah hidup semua dengan nafas baru. Semangat dan kesungguhan yang
ada itu telah mendorong Sultan Murad II (824-863H / 1421-1451M) untuk
meneruskan usaha menawan Costantinople. Beberapa usaha telah berjaya dibuat
untuk mengepung kota itu tetapi dalam masa yang sama berlaku pengkhianatan di
pihak umat Islam. Mahajara Byzantine telah mengambil peluang ini untuk menabur
fitnah dan mengucar-kacirkan saf tentera Islam. Usaha Sultan Murad II itu tidak
berjaya sampai ke sasarannya sehinggalah di zaman anak beliau, Sultan Muhammad
Al-Fatih, sultan ke-7 Daulah ‘Uthmaniyyah.
Semenjak kecil, Sultan Muhammad Al-Fatih telah meneliti dan meninjau usaha
ayahnya menawan Costantinople. Bahkan beliau terus mengkaji tentang usaha-usaha
yang pernah dibuat sepanjang sejarah Islam ke arah itu, sehingga menimbulkan
keazaman yang kuat untuk beliau meneruskan cita-cita umat Islam zaman berzaman
itu. Ketika menaiki takhta pada tahun 855H / 1451M, beliau telah mula berfikir
dan menyusun strategi untuk menawan kota berkenaan..
Kekuatan Sultan Muhammad Al-Fatih banyak terletak pada ketinggian peribadinya.
Semenjak kecil, beliau telah ditarbiah secara intensif oleh para ulamak
terulung di zamannya. Di zaman ayahnya, iaitu Sultan Murad II, Asy-Syeikh
Muhammad bin Ismail Al-Kurani telah menjadi murabbi Amir Muhammad (Al-Fatih).
Ketika itu, Amir Muhammad adalah ketua bagi kawasan Manisa. Sultan Murad II
telah menghantar beberapa orang ulamak untuk mengajar anaknya sebelum itu,
tetapi tidak diendahkan oleh Amir Muhammad. Lalu, beliau menghantar Asy-Syeikh
Al-Kurani dan memberikan kuasa kepadanya untuk memukul Amir Muhammad jika
beliau membantah tunjuk ajar gurunya. Apabila beliau menemui Amir Muhammad dan
menjelaskan tentang hak yang diberikan oleh baginda Sultan, Amir Muhammad
ketawa lalu dipukul oleh Asy-Syeikh Al-Kurani dengan begitu kuat sekali.
Peristiwa ini telah menimbulkan kesan yang mendalam pada diri Amir Muhammad
lantas selepas itu beliau terus menghafal Al-Quran dalam masa yang singkat
Tarbiah yang diberikan oleh para ulamak murabbi itu memberikan pengaruh yang
besar, bukan hanya kepada peribadi Sultan, bahkan kepada corak pemerintahan dan
adat resam Daulah ‘Uthmaniyyah itu sendiri. Sekiranya Sultan melakukan
kesilapan, murabbinya itu akan menegur. Sultan juga dipanggilnya dengan nama
dan apabila bersalam, Sultan yang akan mencium tangan ulamak yang menjadi
murabbinya itu.Dengan tarbiah yang teliti dan penuh terhormat seperti ini,
tidak hairanlah jika peribadi-peribadi yang unggul seperti Muhammad Al-Fatih
lahir menempa nama di persada sejarah..
Asy-Syeikh Ak Semsettin
http://khairaummah.com - khairaummah.com Powered by Mambo Generated: 25 December, 2007, 09:09
Dalam masa yang sama Asy-Syeikh Ak Samsettin (Syamsuddin) merupakan murabbi
Sultan Muhammad Al-Fatih yang hakiki. Namanya yang sebenar ialah Muhammad bin
Hamzah Ad-Dimasyqi Ar-Rumi yang mana nasabnya sampai kepada Saidina Abu Bakar
As-Siddiq RA. Beliau mengajar Amir Muhammad ilmu-ilmu asas iaitu Al-Qur\'an,
Al-Hadith, Feqah, Linguistik (Arab, Parsi dan Turki) dan juga ilmu kemahiran
yang lain seperti Matematik, Falak, Sejarah, Ilmu Peperangan dan sebagainya.
Semenjak kecil, Syeikh Ak Semsettin berjaya meyakinkan Amir Muhammad bahawa
beliau adalah orang yang dimaksudkan oleh Rasulullah SAW di dalam hadith
pembukaan Costantinople berkenaan. Apabila beliau menaiki takhta, Sultan
Muhammad segera menemui Syeikh Ak Semsettin bagi menyiapkan bala tentera ke
arah penawanan Costantinople, demi merealisasikan hadith Rasulullah SAW
berkenaan. Peperangan yang maha hebat itu memakan masa selama 54 hari.
Sultan Muhammad Al-Fatih sangat menyayangi Syeikh Ak Semsettin. Beliau
mempunyai kedudukan yang istimewa pada diri Sultan Muhammad Al-Fatih dan ini
sangat jelas dinyatakan oleh beliau ketika pembukaan Istanbul,
"...sesungguhnya kamu semua melihat aku gembira sekali. Kegembiraanku ini
bukanlah semata-mata kerana kejayaan kita menawan kota ini, akan tetapi ia
adalah kerana hadirnya di sisiku syeikhku yang mulia, dialah pendidikku,
Asy-Syeikh Ak Semsettin."
Persediaan Ke Arah Penawanan.
Sultan Muhammad Al-Fatih telah membuat persediaan yang besar ke arah mencapai
matlamatnya menawan Costantinople. Beliau telah menyediakan mujahid seramai
kira-kira 250,000 dan ini merupakan angka yang begitu besar jika dibandingkan
dengan tentera negara lain di zaman itu. Para mujahid berkenaan diberikan
latihan intensif dan sentiasa diperingatkan dengan pujian Rasulullah SAW kepada
tentera yang akan menawan Costantinople itu nanti
Beliau telah membina Kota Rumeli (Rumeli Hisari) di tebing Eropah Selat
Bosphorus iaitu di bahagian tersempit antara tebing Asia dan Eropah. Kota yang
berhadapan dengan kota binaan Sultan Beyazid di sebelah tebing Asia ini,
mempunyai peranan yang besar dalam usaha mengawal lalu lintas di selat tersebut.
Maharaja Byzantine telah berusaha gigih untuk menghalang Sultan Muhammad
Al-Fatih daripada membina kota berkenaan tetapi gagal menghalangnya.
Sultan Muhammad Al-Fatih juga berusaha untuk mempertingkatkan kelengkapan
senjatanya. Beliau telah menapatkan khidmat pakar membina meriam bernama Orban.
Beberapa meriam telah dibina termasuk Meriam Diraja yang masyhur. Catatan
menceritakan betapa meriam ini adalah yang terbesar di zaman berkenaan.
Beratnya beratus tan dan memerlukan beratus tenaga tentera untuk mengangkutnya.
Beliau juga menyediakan kira-kira 400 buah kapal laut untuk tujuan yang sama.
Sebelum serangan dibuat, Sultan Muhammad Al-Fatih telah mengadakan perjanjian
http://khairaummah.com - khairaummah.com Powered by Mambo Generated: 25 December, 2007, 09:09
dengan musuh-musuh yang lain. Ini merupakan strategi yang penting supaya
seluruh tenaga dapat ditumpukan kepada musuh yang satu tanpa ada sebarang
ancaman yang berada di luar jangkaan. Antaranya ialah perjanjian yang dibuat
dengan kerajaan Galata yang berjiran dengan Byzantine. Perkembangan ini sangat
membimbangkan Maharaja Byzantine lantas pelbagai cubaan dibuat untuk menawan
hati Sultan Muhammad Al-Fatih supaya membatalkan hasratnya. Hadiah dan rasuh
cuba dibuat untuk tujuan berkenaan. Akan tetapi semuanya menemui kegagalan.
Keazaman yang begitu kuat pada diri Sultan Muhammad Al-Fatih telah mendorong
Maharaja Byzantine berusaha mendapatkan pertolongan daripada negara-negara
Eropah. Tanpa segan silu, beliau memohon pertolongan dari kepimpinan gereja
Katholik, sedangkan ketika itu semua gereja di Costantinople bermazhab
Orthodoks. Atas dasar bermuka-muka demi mengekalkan kuasanya, Maharaja
Byzantine telah mengaku bersetuju untuk menukar mazhab di Costantinople demi
menyatukan kedua-dua aliran yang saling bermusuh itu. Wakil telah dihantar dari
Eropah ke Costantinople untuk tujuan berkenaan. Beliau telah berkhutbah di
Gereja Aya Sofya menyatakan ketundukan Byzantine kepada Katholik. Akan tetapi
hal ini telah menimbulkan kemarahan penduduk Costantinople yang bermazhab
Orthodoks. Sehinggakan ada di antara pemimpin Orthodoks berkata, \"sesungguhnya
aku lebih rela melihat di bumi Byzantine ini serban para orang Turki (muslim)
daripada aku melihat topi Latin!\"Situasi ini telah mencetuskan
pemberotakan rakyat terhadap keputusan maharaja yang dianggap khianat.
Serangan.
Costantinople mempunyai keistimewaannya yang tersendiri dari aspek geografi. Ia
dikelilingi oleh lautan dari tiga penjuru iaitu Selat Bhosphore, Laut Marmara
Dan Perairan Tanjung Emas (Golden Horn) yang dihalang pintu masuknya oleh
rantai besi raksasa. Ia berfungsi menghalang kapal daripada masuk ke pintu
utama Kota Costantinople.
Selepas melalui proses persiapan yang teliti, akhirnya Sultan Muhammad Al-Fatih
telah tiba di hadapan kota Costantinople pada hari Khamis 26 Rabiul Awal 857H
bersamaan 6 April 1453M. Di hadapan tentera yang menjangkau jumpa 250 ribu,
Al-Fatih telah menyampaikan khutbah mengingatkan para mujahid tentang kelebihan
jihad, kepentingan memuliakan niat dan harapan kemenangan di hadapan Allah SWT
dsb. Beliau juga membacakan ayat-ayat Al-Quran mengenainya serta hadith Nabi
SAW tentang pembukaan kota Costantinople. Ini semua memberikan kesan semangat
yang tinggi dan jitu pada bala tentera itu lantas mereka menyambutnya dengan
zikir, pujian dan doa kepada Allah SWT. Kehadiran para ulamak di tengah-tengah
saf para mujahid itu juga menebalkan lagi keazaman mereka untuk menunaikan
kewajipan jihad tersebut.
Keesokan harinya, Sultan Muhammad Al-Fatih telah menyusun dan membahagikan
tenteranya kepada tiga kumpulan. Pertamanya adalah kumpulan utama yang bertugas
mengawal kota yang mengelilingi Costantinople. Di belakang kumpulan utama itu
adalah tentera simpanan yang bertugas menyokong tentera utama di hadapan.
Meriam Diraja telah dihalakan ke pintu Topkapi. Pasukan pengawal juga
diletakkan di beberapa kawasan strategik seperti kawasan-kawasan bukit di
sekitar Kota Byzantine itu. Kapal-kapal laut ‘Uthmaniyyah juga diletakkan di
sekitar perairan yang mengelilingi Costantinople. Akan tetapi kapal-kapal
berkenaan tidak berjaya memasuki perairan Tanjung Emas disebabkan oleh
kehadiran rantai raksasa yang mengawal pintu masuk.
http://khairaummah.com - khairaummah.com Powered by Mambo Generated: 25 December, 2007, 09:09
Semenjak hari pertama serangan, tentera Byzantine telah berusaha keras
menghalang tentera ‘Uthmaniyyah daripada merapati pintu-pintu masuk kota
mereka. Tetapi serangan strategik tentera Islam telah berjaya mematahkan
halangan itu, ditambah pula dengan serangan meriam dari pelbagai sudut. Bunyi
meriam itu telah menimbulkan rasa takut yang amat sangat kepada penduduk
Costantinople sehingga menjejaskan semangat mereka untuk bertahan.
Tentera Laut ‘Uthmaniyyah telah mencuba beberapa kali untuk melepasi rantai
besi di pintu masuk Tanjung Emas. Dalam masa yang sama, panahan diarahkan
kepada kapal-kapal Byzantine danEropah yang tiba untuk membantu. Walau
bagaimana pun usaha ini tidak berjaya, dan ini memberikan semacam semangat di
awalnya kepada penduduk Costantinople. Para paderi berjalan di lorong-lorong
kota, mengingatkan penduduk supaya membanyakkan sabar serta terus berdoa kepada
Jesus dan Maryam supaya menyelamatkan Costantinople. Maharaja Byzantine juga
berulang-alik ke Gereja Aya Sofya untuk tujuan yang sama.
Perjanjian Al-Fatih Dengan Maharaja Costantine.
Maharaja Costantine mencuba sedaya upayanya untuk menundukkan Al-Fatih.
Pelbagai hadiah dan tawaran dikemukakan demi untuk menyelamatkan kedudukannya
itu. Akan tetapi Al-Fatih tidak menerima kesemua tawaran itu sebaliknya memberi
kata putus supaya Costantinople diserahkan kepada Daulah ‘Uthmaniyyah secara
aman. Al-Fatih berjanji, jika Costantinople diserahkan secara aman, tiada
seorang pun yang akan diapa-apakan bahkan tiada gereja dan harta benda penduduk
Costantinople yang akan dimusnahkan. Antara isi kandungan risalahnya itu,
"... serahkan empayar kamu, kota Costantinople. Aku bersumpah bahawa
tenteraku tidak akan mengancam sesiapa sama ada nyawa, harta dan kehormatannya.
Mereka yang mahu terus tinggal dan hidup dengan amat sejahtera di
Costantinople, bebas berbuat demikian. Dan sesiapa yang mahu meninggalkan kota
ini dengan aman sejahtera juga dipersilakan".
Walaupun begitu, kepungan tentera Al-Fatih masih belum sempurna disebabkan oleh
rantai besi yang melindungi pintu masuk Tanjung Emas itu. Dalam pada itu, para
mujahid tetap terus melancarkan serangan demi serangan dan pada 18 April 1453M,
pasukan penyerang ‘Uthmaniyyah telah berjaya memecah tembok Byzantine di Lembah
Lycos yang terletak di sebelah barat kota. Tentera Byzantine telah berusaha
sedaya upayanya untuk mempertahankan kota dari serangan itu. Pertempuran sengit
berlaku bersama iringan hujan anak panah yang amat dahsyat.
Pada hari yang sama, beberapa buah kapal laut ‘Uthmaniyyah telah cuba merempuh
rantai besi di Tanjung Emas. Akan tetapi, gabungan tentera laut Byzantine dan
Eropah telah berjaya menangkis serangan itu bahkan beberapa buah kapal laut ‘Uthmaniyyah
telah musnah menyebabkan yang lain terpaksa pulang ke kawasan masing-masing
untuk mengelakkan kemusnahan yang berterusan.
Dua hari selepas serangan itu, berlaku sekali lagi serangan laut antara kedua
belah pihak. Sultan Muhammad Al-Fatih sendiri mengawasi misi berkenaan dari
pantai. Beliau telah menghantar utusan kepada tentera laut yang sedang
berperang. Katanya, ".. sama ada kamu tawan kapal-kapal itu atau pun kamu
tenggelamkan sahaja kesemuanya. Sekiranya kamu gagal, maka jangan pulang kepada
kami sedangkan kamu semua hidup!".
http://khairaummah.com - khairaummah.com Powered by Mambo Generated: 25 December, 2007, 09:09
Ketika itu juga, Sultan Muhammad Al-Fatih menunggang kudanya sehingga ke gigi
laut sambil menjerit dengan sekuat hati nama ketua misi berkenaan, Palta Oglu,
untuk memberikan semangat. Kesungguhan Al-Fatih itu, menaikkan semangat
tenteranya. Namun, tentera kristian berjaya juga mematahkan serangan mujahidin
walaupun mereka bersungguh- sungguh melancarkan serangan demi serangan.
Kegagalan tersebut menyebabkan Sultan Muhammad Al-Fatih menjadi begitu marah
lalu memecat Palta Oglu dan digantikan dengan Hamzah Pasha.
Kegagalan serangan tersebut telah memberikan kesan yang besar kepada tentera ‘Uthmaniyyah.
Khalil Pasha yang merupakan wazir ketika itu cuba untuk memujuk Al-Fatih supaya
membatalkan serangan serta menerima sahaja perjanjian penduduk Costantinople
untuk tunduk kepada Daulah ‘Uthmaniyyah tanpa menakluknya. Cadangan itu ditolak
mentah-mentah oleh Al-Fatih. Kini tiba masanya beliau berfikir tentang helah
untuk tentera laut ‘Uthmaniyyah berjaya membolos Tanjung Emas...
Keajaiban Tentera ‘Uthmaniyyah.
Sultan Muhammad Al-Fatih telah menemui satu kaedah luar biasa untuk membawa
kapalnya masuk ke perairan Tanjung Emas. Kaedah yang tidak pernah terfikir oleh
mana-mana tentera sebelumnya untuk melakukannya. Beliau telah memanggil
tenteranya dan menyarankan kepada mereka supaya membawa kapal-kapal itu masuk
ke perairan Tanjung Emas melalui jalan darat! Malam itu juga, tentera ‘Uthmaniyyah
dengan semangat dan kekuatan luar biasa telah berjaya menarik 70 kapal dari
pantai Besiktas ke Galata melalui bukit yang begitu tinggi dengan jarak
melebihi 3 batu! Sesungguhnya kejadian ini sangat luar biasa dan di luar
bayangan manusia hingga ke hari ini.
Pagi 22 April itu, penduduk Costantinople dikejutkan dengan laungan takbir dan
nasyid para mujahidin di Tanjung Emas. Tiada siapa yang dapat membayangkan
bagaimana semua itu boleh berlaku hanya pada satu malam. Bahkan ada yang
menyangka bahawa tentera Al-Fatih mendapat bantuan jin dan syaitan! Yilmaz
Oztuna di dalam bukunya Osmanli Tarihi menceritakan bagaimana seorang ahli
sejarah Byzantine berkata, "Tidaklah kami pernah melihat atau mendengar
hal ajaib seperti ini. Muhammad Al-Fatih telah menukar darat menjadi lautan,
melayarkan kapalnya di puncak gunung dan bukannya di ombak lautan. Sesungguhnya
Muhammad Al-Fatih dengan usahanya ini telah mengatasi Alexander The
Great!"
Costantine telah bermesyuarat dengan para pemimpin kerajaan Byzantine tentang
strategi seterusnya, tetapi mereka gagal mencapai kata sepakat. Costantine
menolak cadangan supaya beliau sendiri pergi mendapatkan pertolongan daripada
umat kristian di Eropah bahkan tetap dengan keputusannya untuk mempertahankan
Costantinople hingga ke titisan darah yang terakhir.
Serangan Besar-besaran Mujahidin.
Dengan kedudukan tentera ‘Uthmaniyyah yang sudah semakin mantap, Sultan
Muhammad Al-Fatih telah melancarkan serangan besar-besaran ke benteng terakhir
Byzantine. Tembakan meriam yang telah memusnahkan sebuah kapal dagang di
Tanjung Emas, menyebabkan tentera Eropah yang lain lari ketakutan. Mereka telah
meninggalkan pertempuran melalui kota Galata. Semenjak kejayaan kapal mujahiden
http://khairaummah.com - khairaummah.com Powered by Mambo Generated: 25 December, 2007, 09:09
memasuki perairan Tanjung Emas, serangan dilancarkan siang dan malam tanpa
henti.
Laungan takbir "Allahu Akbar, Allahu Akbar!" yang mengisi ruang
angkasa Costantinople telah memberikan semacam serangan psikologi kepada
penduduk kota berkenaan. Seakan mendengar panahan petir, semangat mereka terus
luntur dengan ancaman demi ancaman kalimah tauhid tentera Al-Fatih itu. Dalam
masa yang sama, Al-Fatih dan tenteranya sentiasa mengejutkan mereka dengan seni
perang yang baru sehingga menggawatkan pertahanan tentera salib itu.
Ketika ribut yang ada belum reda, penduduk Costantinople menyedari bahawa
tentera Islam telah mengorek terowong untuk masuk ke pusat kota. Ketakutan
melanda penduduk sehingga mereka curiga dengan bunyi tapak kaki sendiri.
Merasakan yang bila-bila masa sahaja tentera 'Turki' akan keluar dari perut
bumi berikutan dengan pembinaan terowong itu.
Usaha Damai Terakhir.
Sultan Muhammad Al-Fatih yakin bahawa kemenangan semakin hampir. Kecintaannya
kepada Costantinople yang dijanjikan oleh Rasulullah SAW, mendorong beliau
untuk terus berusaha agar Costantine menyerah kalah tanpa terus membiarkan kota
itu musnah. Sekali lagi beliau menghantar utusan meminta Costantine supaya
menyerahkan Costantinople secara aman. Apabila utusan berkenaan sampai
kepadanya, Costantine telah berbincang dengan para menterinya. Ada yang
mencadangkan supaya mereka menyerah kalah dan ada pula yang mahukan pertahanan
diteruskan hingga ke penamat. Costantine akhirnya bersetuju dengan pandangan
kedua lantas menghantar maklum balas dengan katanya,"... syukur kepada
Tuhan kerana Sultan mahukan keamanan dan bersedia menerima pembayaran jizyah.
Akan tetapi Costantine bersumpah untuk terus bertahan hingga ke akhir hayatnya
demi takhta... atau mati sahaja dan dikuburkan di kota ini!". Apabila
jawapan Costantine ini diterima, Al-Fatih menjawab, "Baiklah... tidak lama
lagi akan terhasil bagiku di Costantinople itu sama ada takhta atau keranda...!".
Perbincangan dilakukan oleh Al-Fatih tentang strategi seterusnya. Pelbagai
kemungkinan dipertimbangkan dan akhirnya keputusan dibuat untuk meneruskan
rancangan menawan Costantinople sebagaimana yang telah disusun.
Hari Kemenangan.
Pada 27 Mei 1453, Sultan Muhammad Al-Fatih bersama tenteranya telah berusaha
keras membersihkan diri di hadapan Allah SWT. Mereka membanyakkan solat, doa
dan zikir dengan harapan Allah SWT akan memudahkan kemenangan. Para ulamak pula
memeriksa barisan tentera sambil memberi semangat kepada para mujahidin. Mereka
diperingatkan tentang kelebihan jihad dan syahid serta kemuliaan para syuhada'
terdahulu khususnya Abu Ayyub Al-Ansari RA. "...sesungguhnya apabila
Rasulullah SAW tiba di Madinah ketika kemenangan hijrah, baginda SAW telah pergi
ke rumah Abu Ayyub Al-Ansari. Sesungguhnya Abu Ayyub telah pun datang (ke
Costantinople) dan berada di sini!" Kata-kata ini telah membakar semangat
tentera Al-Fatih hingga ke kemuncaknya.
http://khairaummah.com - khairaummah.com Powered by Mambo Generated: 25 December, 2007, 09:09
Dalam masa yang sama, penduduk Costantine melakukan upacara peribadatan secara
bersungguh-sungguh dengan harapan Tuhan akan membantu mereka...
Tepat jam 1 pagi hari Selasa 20 Jamadil Awal 857H / 29 Mei 1453M, serangan
utama dilancarkan. Para mujahidin diperintahkan supaya meninggikan suara takbir
kalimah tauhid sambil menyerang kota. Penduduk Costantinople telah berada di
kemuncak ketakutan mereka pagi itu. Mujahidin yang sememangnya menginginkan
syahid, begitu berani menyerbu tentera salib di kota itu.
Tentera ‘Uthmaniyyah akhirnya berjaya menembusi kota Costantinople melalui
Pintu Edirne dan mereka telah mengibarkan bendera Daulah ‘Uthmaniyyah di puncak
kota. Costantine yang melihat kejadian itu berasa putus asa untuk bertahan
lantas menanggalkan pakaian maharajanya supaya tidak dikenali musuh. Akhirnya
beliau menemui ajal dalam keadaan yang amat mengaibkan.
Berita kematian Costantine telah menaikkan lagi semangat tentera Islam untuk
menyerang. Begitu juga sebaliknya, bagaikan pokok tercabut akar, tentera salib
menjadi kucar kacir apabila berita kematian maharajanya tersebar. Kesungguhan
dan semangat juang yang tinggi di kalangan tentera Al-Fatih, akhirnya berjaya
sampai ke cita-cita mereka. Kejayaan menguasai Costantinople telah disambut
dengan penuh rasa syukur oleh Al-Fatih serta... seisi langit dan bumi. Beliau
bertitah, ".. Alhamdulillah, semoga Allah merahmati para syuhada',
memberikan kemuliaan kepada mujahidin, serta kebanggaan dan syukur buat
rakyatku"
Sebaik-baik Ketua Dan Tentera.
Pada hari itu, majoriti penduduk Costantinople bersembunyi di gereja-gereja
sekitar kota. Sultan Muhammad Al-Fatih berpesan kepada tenteranya supaya
bermuamalah dengan baik kepada penduduk Costantinople sambil mengucapkan
tahniah kepada tenteranya yang berjaya merealisasikan sabda Rasulullah SAW:
Sesungguhnya Costantinople itu pasti akan dibuka. Sebaik-baik ketua adalah
ketuanya, dan sebaik-baik tentera adalah tenteranya.
Dengan penuh rasa syukur dan tawadhu, Sultan Muhammad Al-Fatih telah sujud ke
bumi mengucapkan sebesar-besar syukur ke hadrat Allah atas kemenangan bersejarah
itu.
Beliau kemudiannya menuju ke Gereja Aya Sofya yang ketika itu menjadi tempat
perlindungan sejumlah besar penduduk kota berkenaan. Ketakutan jelas terbayang
di wajah masing-masing bilamana beliau menghampiri pintu. Salah seorang paderi
telah membuka pintu gereja, dan Al-Fatih meminta beliau supaya menenangkan
sekalian mereka yang ada. Dengan toleransi Al-Fatih, ramai yang keluar dari
tempat persembunyian masing-masing bahkan ada di kalangan paderi yang terus
http://khairaummah.com - khairaummah.com Powered by Mambo Generated: 25 December, 2007, 09:09
menyatakan keislaman mereka.
Selepas itu, Sultan Muhammad Al-Fatih telah mengarahkan supaya gereja berkenaan
ditukar menjadi masjid supaya Jumaat pertama nanti akan dikerjakan solat di
masjid ini. Para pekerja bertugas bertungkus lumus menanggalkan salib, patung
dan gambar-gambar untuk tujuan berkenaan. Pada hari Jumaat itu, Sultan Muhammad
Al-Fatih bersama para muslimin telah mendirikan solat Jumaat di Masjid Aya
Sofya. Khutbah yang pertama di Aya Sofya itu telah disampaikan oleh Asy-Syeikh
Ak Semsettin. Pada hari itu juga Sultan Muhammad Al-Fatih telah bersumpah
bahawa barangsiapa yang menukar Masjid Aya Sofya kembali kepada gereja, maka
akan berolehlah kutukan dan laknat darinya dan Tuhan Masjid Aya Sofya itu.
Nama Costantinople kemudiannya ditukar kepada "Islam Bol", yang
bermaksud "Bandar Islam" dan kemudiannya dijadikan sebagai ibu negara
ketiga Khilafah ‘Uthmaniyyah selepas Bursa dan Edirne . Kekallah bumi yang
mulia itu sebagai pusat pemerintahan, ketamadunan, keilmuan dan keagungan Islam
berkurun lamanya.. sehinggalah Khilafah ‘Uthmaniyyah ditamatkan sejarahnya oleh
Mustafa Kemal Ataturk secara rasminya pada tahun 1924M.
Aya Sofya kembali dikristiankan oleh Ataturk atas nama muzium. Gambar- gambar
syirik kembali bertempelan di kubah masjid yang berdukacita itu. Manifesto
Parti Refah pada pilihanraya yang lalu untuk mengembalikan Masjid Aya Sofya ke
kegemilangan sejarahnya, berkubur buat sementara dengan pengharaman parti itu
beberapa tahun yang lalu. Sesungguhnya seluruh umat Islam merindukan suara azan
membesarkan Allah kembali berkumandang di menara Aya Sofya. Semoga Istanbul
kembali ke pangkuan Islam dan muslimin. Amien ya Rabbal 'Alamin.
ISLAM TIDAK AKAN BANGKIT SELAGI UMAT TIDAK MENGUBAH PEMIKIRAN MEREKA
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment